Wednesday, November 28, 2018

Biar Anak Meneroka

Biarkan anak2 bermain untuk sentiasa sihat dan ceria.

Fitrah kanak-kanak untuk meneroka. Fitrah manusia untuk bergerak. Otot-otot atau bahagian badan yang tidak digerakkan akan turun puan untuk bergerak. Jika terlalu lama direhatkan, lama kelamaan ia mungkin tidak boleh digunakan lagi. Ini terutamanya berlaku di sekitar sendi-sendi badan dan pastinya menyukarkan pergerakan asas yang lain.

Perkongsian kajian di FB menunjukkan bahawa kanak-kanak yang terlalu dikawal pergerakan mereka boleh menyebabkan berlakunya rendah immuniti. Penggunaan sabun atau produk-produk antibakteria boleh mematikan bakteria baik yang melindungi badan.


Fitrah anak-anak untuk meneroka bagi menjawab banyak persoalan berkaitan persekitarannya. Biarkan mereka meluangkan masa berinteraksi dengan persekitaran. Kemampuan mereka menjawab persoalan sendiri mampu memberikan lebih keyakinan dan tahu menjaga diri untuk mengelak kemungkinan alami sebarang kecederaan.

Sekali sekala, biarkanlah anak-anak berkaki ayam di pasiran dan rumput. Biarkan tangan-tangan kecil mereka penuh debu. Ini yang akan meransang pergerakan dan menjadikan mereka lebih aktif dan cergas.

No comments:

Post a Comment

Manfaat Berjalan

Memang diketahui umum bahawa berjalan kaki merupakan aktiviti fizikal yang agak mudah untuk dilakukan. Murah tanpa memerlukan pembelian pel...