Thursday, November 29, 2018

Malaria Monyet

Sesi perkongsian ilmu di pejabat hari ini berkaitan Malaria Monyet (Malaria Knowlesi). Kita setakat ini hanya tau Malaria berkaitan dengan nyamuk. Kenapa Monyet? Kerana habitat asal haiwan ini telah banyak terganggu. Memaksa mereka untuk menghampiri dan berkongsi ruangan dengan manusia.

Kes Malaria di Malaysia semakin berkurangan. Pada tahun 1961, kes Malaria dilaporkan sebanyak 243, 870 berbanding tahun 2015 hanya sebanyak 2,311. Data berdasarkan Pelan Pengurusan Wabak Malaria 2016. 

Pada tahun 2016, sebanyak 1, 598 kes Malaria Monyet di kesan. Malaria adalah jangkitan parasit dan ada beberapa jenis malaria yang boleh menjangkiti manusia.

Malaria merebak melalui gigitan nyamuk Anopheles betina. Parasit yang masuk ke tubuh melalui gigitan tersebut akan bergerak ke hati melalui saluran darah. Di hati, parasit akan matang dalam tempoh 48-72 jam. Ia akan masuk semula ke saluran darah dan membiak. Lebih banyak sel darah merah akan dijangkiti.

Antara komplikasi ialah kegagalan buah pinggang dan fungsi hati, sel darah merah rosak, jangkitan kuman pada lapisan otak (meningitis) dan limpa pecah akibatkan pendarahan teruk (rupture of spleen).

Setakat ini tiada ubat untuk cegah malaria tetapi ubat anti malaria diberikan terutama di kawasan yang alami jangkitan malaria.

Cadangan langkah pencegahan ialah menggunakan kelambu di waktu malam, semburan dan penggunaan ubatan mencegah gigitan nyamuk.

Untuk yang gemar melibatkan diri dalam aktiviti di hutan atau berdekatan dengan monyet, tak salah untuk sentiasa ambil langkah berhati-hati. 

Untuk maklumat lebih terperinci berkaitan perkara ini, boleh layari portal MyHealth.

Sekian perkongsian untuk hari ini 😊






No comments:

Post a Comment

Manfaat Berjalan

Memang diketahui umum bahawa berjalan kaki merupakan aktiviti fizikal yang agak mudah untuk dilakukan. Murah tanpa memerlukan pembelian pel...