Tuesday, November 27, 2018

Kecergasan Kardiovaskular

Kecergasan merupakan kombinasi kecergasan fizikal dan kecergasan kemahiran pergerakan. Kecergasan boleh diringkaskan sebagai keupayaan seseorang untuk melakukan pelbagai aktiviti dalam tempoh yang singkat tanpa cepat rasa penat.

Kecergasan kardiovaskular berkait rapat dengan kemampuan sistem jantung dan pernafasan. Lebih cergas sistem kardiovaskular, lebih cepat darah beroksigen dapat sampai ke seluruh badan bagi melancarkan sesuatu pergerakan.

Daya tahan kardiovaskular pula merupakan kemampuan sistem pernafasan dan jantung untuk melakukan sesuatu pergerakan yang sama berulangkali meliputi sesuatu tempoh.

Untuk meningkatkan kecergasan kardiovaskular, mesti libatkan diri dalam sebarang aktiviti fizikal seperti berlari, berjalan kaki atau mungkin berenang. Setiap aktiviti dilakukan paling kurang 30 minit secara berterusan, tiga kali seminggu. Tambah jarak, kelajuan dan masa jika mampu.

Pelbagaikan aktiviti untuk elak kebosanan. Boleh juga libatkan diri dalam permainan sukan yang memerlukan kerahan tenaga seperti badminton, bola keranjang atau bola sepak.

Lakukan secara beransur-ansur, tetapi berterusan. Jangan bandingkan kemampuan diri dengan orang lain. Jangan terlalu memaksa diri jika baru mula melakukan aktiviti senaman.


Dapatkan nasihat dari mereka yang berkelayakkan jika ada alami apa-apa ketidakselesaan semasa atau selepas lakukan aktiviti.

No comments:

Post a Comment

Manfaat Berjalan

Memang diketahui umum bahawa berjalan kaki merupakan aktiviti fizikal yang agak mudah untuk dilakukan. Murah tanpa memerlukan pembelian pel...