Saturday, November 24, 2018

Amalan Berkaki Ayam

Pada tahun 2015, salah sebuah akhbar tempatan telah menyiarkan hasil kajian yang dilakukan oleh Fakulti Sains Kesihatan New York bahawa amalan berkaki ayam mampu tingkatkan tahap keseimbangan badan, postur dan cegah kecederaan kecil yang selalu berlaku pada tapak kaki.

Otot kecil pada tapak kaki berperanan penting untuk pergerakan dan kestabilan badan, sama seperti otot-otot pada abdomen. Tindakan refleks menghasilkan pergerakan kaki apabila saraf di otot kecil menghantar isyarat ke otak.

Apabila kitaran ini terputus akibat keselesaan tapak kasut yang kita pakai, gangguan berlaku pada proses penghantaran maklumat. Tubuh gagal menilai situasi persekitaran yang sebenar. Ini menyebabkan tubuh lebih bergantung pada tendon, ligamen dan tulang untuk kestabilan keseimbangan. Ini secara tidak langsung meningkatkan risiko kecederaan dalam jangka masa panjang.


Kesimpulannya, lebihkan berkaki ayam di beberapa permukaan yang tidak rata dan berbeza untuk latih otot-otot kecil di tapak kaki. Ini agar kita lebih stabil dalam melakukan pergerakan seharian dan mengurangkan kesakitan serta kecederaan akibat postur tubuh yang salah.

No comments:

Post a Comment

Manfaat Berjalan

Memang diketahui umum bahawa berjalan kaki merupakan aktiviti fizikal yang agak mudah untuk dilakukan. Murah tanpa memerlukan pembelian pel...