Friday, November 16, 2018

Cergas Seharian

Terbaca status di FB hari ini bahawa seorang dari dua orang rakyat Malaysia dikategorikan sebagai Obes. Saya sekadar menggelengkan kepala kerana terfikirkan beberapa pertanyaan lain berkaitan pernyataan ini.

Tak apalah, itu hasil kajian mereka. Mari kita tumpukan perhatian untuk memastikan kita tidak tergolong dikalangan obes. Penting bagi kita untuk jalani kehidupan yang lebih cergas dan bertenaga seharian agar kita lebih produktif. 

Antara tips cergas seharian yang boleh diamalkan ialah:
  1. Bangun awal: Setiap orang diberikan tempoh 24 jam sehari. Bagaimana cara ia digunakan terserah pada kreativiti masing-masing untuk menjadikan kehidupannya lebih bermakna. Sebagai seorang Islam, kita sentiasa dituntut untuk bangun awal pagi. Banyak rahmat dan rezeki yang telah dijanjikanNya. Selain itu, kajian juga membuktikan otak lebih cerdas di awal pagi. Pernah dengar ‘early birds catches the most worm’?
  2. Bersenam/ bergerak aktif: Cari peluang dan ruang untuk sentiasa melakukan aktiviti fizikal. Jangan luangkan masa terlalu lama duduk di kerusi terutamanya di pejabat. Cuba untuk bangun dan lakukan beberapa aktiviti regangan. Atau, berjalan-jalan sekadar melegakan pinggang dan belakang.  
  3. Amalkan pemakanan sihat: pilih makanan yang diperlukan oleh badan anda untuk berfungsi dengan lebih baik. Ambil tahu tentang kategori dan jumlah pengambilan makanan yang betul. Minum air secukupnya. Lebihkan makanan segar terutamanya buah-buahan dan sayuran. 
  4. Tidur awal: Setiap individu menjalani rutin kehidupan yang berbeza. Maka keperluan untuk rehat dan tidur juga adalah berbeza. Namun, dianggarkan tidur antara enam hingga lapan jam mencukupi untuk mendapatkan rehat yang cukup. Tidur awal dapat memastikan kita boleh bangun awal keesokkannya.
  5. Konsisten: setiap apa yang kita lakukan perlu konsisten, berterusan untuk pastikan keberkesanannya. Biar lambat, biar sikit-sikit tetapi konsisten dilakukan setiap hari pasti akan nampak hasil yang lebih positif.


Semoga kita lebih sihat dan cergas seharian.

No comments:

Post a Comment

Manfaat Berjalan

Memang diketahui umum bahawa berjalan kaki merupakan aktiviti fizikal yang agak mudah untuk dilakukan. Murah tanpa memerlukan pembelian pel...