Friday, November 23, 2018

Ada Kaitan?

Selepas selesai urusan check-in di penginapan terakhir perjalanan ini, kami sepakat untuk berehat selama lebih kurang sejam. Hari telah malam dan masih hujan ketika itu.

Sambil kami menunggu lif untuk turun, Ena memandang kiri kanan lalu bersuara perlahan seolah berbisik,

”Bilik kome sebelum ni ada kejadian pelik? Tak boleh tidur aku dibuatnya malam tu”.

Hampir serentak bulat mata Kak Long dan Kak Angah terkejut. Masing-masing mula merapatkan diri ke arah kami.

Agak kehairanan aku bertanya, “Kenapa? Rasa macam ok. Mana ada kejadian pelik di bilik kami.”

“Aku tak boleh tidur. Bayangkan pukul 3.00 pagi tengah senyap sunyi tu tiba-tiba ada orang ketuk pintu, siap goyangkan pemegang pintu macam nak pecah masuk. Aku dah cuak, risau sungguh. Tak lama lepas tu bunyi air pulak kat bilik air. Macam mana aku nak tidur?”, Ena membuka cerita.

“Bilik sebelah kan ada orang. Mat Saleh lagi tu. Agaknya baru balik, tak sedar tersalah bilik. Dah jumpa bilik sendiri mesti terus mandi bersihkan diri sebelum tidur. Suka sangat fikir bukan-bukan”, sampuk Tuan Suami dan diikuti derai tawa.

Ena sekadar senyum tidak puas hati.

Esoknya semasa mahu memilih baju untuk dipakai, aku terkejut ada bau yang tidak menyenangkan dari dalam beg. Kehairanan kerana semua pakaian semasa dimasukkan ke dalam beg pada hari sebelumnya, masih wangi walau ada telah di basuh dua hari yang lalu. Hujan lebat tidak menentu menyebabkan pakaian basah tersidai lebih lama di beranda.

Apabila disuarakan kepada Tuan Suami, hanya jelingan sinis di terima.

Aku yakin dan pasti semasa dimasukkan dalam beg, baunya masih wangi. Kenapa amat berbeza sekarang? Kenapa baunya tidak melekat pada pakaian lain di dalam beg yang sama, hanya sehelai dua?

Teringatkan cerita Ena, timbul persoalan; adakah ia berkaitan?

Oh ya, beberapa foto di ambil dari beranda juga tidak dapat di kesan...

No comments:

Post a Comment

Manfaat Berjalan

Memang diketahui umum bahawa berjalan kaki merupakan aktiviti fizikal yang agak mudah untuk dilakukan. Murah tanpa memerlukan pembelian pel...