Friday, November 9, 2018

CERGAS?

Tak payah pening kepala fikirkan ayat ilmiah untuk terangkan maksud. Manusia dilahirkan untuk sentiasa bergerak. Tubuh badan kita adalah anugerah termahal dari Yang Maha Esa untuk jalani kehidupan seharian. 

Dari sekecil perlakuan seperti untuk menjentik atau sehingga pergerakan kompleks seperti menyeberang batang kelapa sambil menjinjing baldi penuh berisi air, tubuh kita telah diprogram untuk memenuhi tuntutan-tuntutan pergerakan ini.
Yang perlu hanya latihan berterusan, agar kita mampu selesaikan pergerakan tersebut dengan lebih efektif dan efisyen.

Pernah perhatikan warga emas lebih lincah bergerak dan selesaikan pelbagai tugasan disekeliling rumah berbanding orang yang lebih muda?

Pernah tertanya kadang-kadang orang yang bersaiz lebih besar tetapi mampu melakukan pelbagai perkara tanpa cepat letih dan penat?

Setiap individu adalah berbeza. Kita bukan atlet. Atlet sentiasa ada sasaran tahap kecergasan yang perlu di capai, pastinya melebihi tahap kemampuan orang biasa.

Kita hanya perlu bebas bergerak untuk memenuhi tuntutan keperluan hidup seharian. Pada saya, inilah kecergasan yang diperlukan.

Tips cergas?
Teruslah bergerak. Lakukan apa sahaja pergerakan fizikal agar matlamat tugasan seharian anda tercapai.

Ini pengertian ringkas saya berkaitan kecergasan.



No comments:

Post a Comment

Manfaat Berjalan

Memang diketahui umum bahawa berjalan kaki merupakan aktiviti fizikal yang agak mudah untuk dilakukan. Murah tanpa memerlukan pembelian pel...