Tuesday, November 20, 2018

Ikon Kecergasan

Nabi Allah Muhammad adalah ikon sempurna yang harus menjadi idola kita. Dari aspek kesihatan dan kecergasan, Baginda banyak memberi contoh-contoh yang wajar menjadi ikutan.

Rasulullah amat mementingkan kebersihan dalam segala hal terutama berkait dengan ibadat.

Baginda juga melarang minum dalam keadaan berdiri. Dapatan kajian yang dilakukan membuktikan bahawa minum dalam keadaan duduk memberikan kelebihan pada badan. Posisi duduk melancarkan aliran air untuk diproses oleh badan, berbanding dalam keadaan berdiri seolah menyekat aliran air tersebut. Risiko untuk alami penyakit.

Rasulullah turut memberi panduan ketika makan iaitu berhenti sebelum kenyang. Satu pertiga dari perut kita diisi dengan air, satu pertiga dengan makanan dan baki satu pertiga lagi dengan udara. Ini untuk elak kita berasa terlalu kenyang dan berat sehingga sukar untuk lakukan pelbagai aktiviti lain terutamanya untuk beribadat.

Makanan juga seharusnya di kunyah sehingga lumat. Ada saranan setiap suapan di kunyah sebanyak 44 kali sebelum di telan. Ini agar membantu perut  memproses makanan dengan lebih cepat. Kunyahan yang banyak ini juga menyebabkan otot-otot rahang lebih cepat penat dan berhenti makan dengan segera.

Rasulullah seorang yang kuat dan cergas. Ini dapat dilihat dari kemampuannya berulang alik dari Gua Hira’ dan Mekah. Bukit yang perlu didaki untuk sampai ke gua agak tinggi. Berpasir dan berbatu. Agak sukar sebenarnya. 

Rasulullah juga gemar melakukan kerja-kerja seharian, menggambarkan tahap kecergasan Baginda yang amat baik dengan turut serta dalam semua kerja-kerja yang melibatkan aktiviti fizikal. Contohnya turut menggali parit semasa Perang Khandak.

Baginda dikatakan sering berlumba lari dengan isterinya. Sekadar untuk bergurau namun menunjukkan bahawa Baginda mampu mempelbagaikan aktiviti fizikal.

Rasulullah menyeru agar anak-anak diajarkan berkuda, memanah dan berenang. Ini kerana aktiviti-aktiviti ini membentuk kecergasan fizikal dan kecerdasan pemikiran dari pelbagai aspek. Aktiviti-aktiviti ini memerlukan konsentrasi yang tinggi dan daya tahan badan untuk menguasai kemahiran-kemahiran pergerakan yang perlu dilakukan.

Sungguh Baginda adalah idola sepanjang zaman. Semoga kita juga akan sentiasa sihat dan cergas seperti Rasulullah.


Salam Maulidur Rasul

No comments:

Post a Comment

Manfaat Berjalan

Memang diketahui umum bahawa berjalan kaki merupakan aktiviti fizikal yang agak mudah untuk dilakukan. Murah tanpa memerlukan pembelian pel...