Tuesday, November 20, 2018

Sekolah baru

Teman pun ada cerita

Hari itu memang dilanda kemurungan yang agak teruk. Malah berlanjutan sehingga beberapa hari kemudiannya.

‘Bulan depan kita pindah. Dekat sikit nak balik kampung. Tak jauh macam la ni.’ Kata-kata Mak sambil disambut sorakan oleh adik-adik seperti bunyi dengungan yang menyakitkan telinga.

Pindah lagi! 
Pindah lagi bermaksud harus berkemas masukkan barangan dalam kotak lagi, harus sesuaikan diri dengan suasana baru lagi, harus mula mencari kawan-kawan baru lagi dan paling pedih harus meninggalkan kawan-kawan yang ada sekarang.

Segala protes dan bantahan tidak sedikitpun dapat layanan dari kedua orang tua. Mahu atau tak, suka atau tak, segala urusan pertukaran telah pun diselesaikan. Sia-sia saja menangis di bucu katil sambil menyanyikan lagi Si Tudung Periuk.

Hari pertama mendaftarkan diri ditemani Lek. Sekadar seret kaki, malasnya mahu mulakan perkenalan mencari kawan baru. Memerhati kiri dan kanan, macam tiada yang menarik. Lek masih bersama Pengetua seolah membincangkan sesuatu.

“Jom balik dulu. Sehari dua ni tak payah sekolah lagi. Maknanya lepas cuti raya kita mai balik. Tunggu surat dari Jabatan dulu”, ayat dari Lek membuatkan senyum hingga ke telinga. 

Ketika itu sebenarnya hujung Ramadhan, dua hari sahaja lagi Aidilfitri. Maknanya lebih seminggu tak perlu ke sekolah. Horeyyy...


Dan, rupanya perkenalan dengan kawan-kawan baru tidaklah seteruk yang dibayangkan. Tempat baru ini mencorak kenangan yang menimbulkan pelbagai rasa. Rakan-rakan, guru, sekolah dan suasana persekitaran yang sentiasa menggamit memori. 

Senyum sendiri!

No comments:

Post a Comment

Manfaat Berjalan

Memang diketahui umum bahawa berjalan kaki merupakan aktiviti fizikal yang agak mudah untuk dilakukan. Murah tanpa memerlukan pembelian pel...