Sunday, November 25, 2018

Mama

Mama adalah panggilan beliau guna untuk diri setiap kali bertemu dahulu. Selepas berkahwin, jarang sekali panggilan ini digunakan. Lebih banyak ‘Mak’ dari anak-anaknya maka itulah juga yang aku gunakan.

Awal perkenalan, banyak sekali cerita kebahagiaan yang dikongsi oleh anaknya. Cerita tentang kenduri yang kerap diadakan di rumah untuk sekadar merai rakan-rakan sepejabat gemulah Abah mahupun sekadar menjemput teman-teman rapat serta jiran tetangga.

Sebagai isteri pegawai polis, Mama memang petah berkata-kata. Boleh bercerita dan bersembang tentang pelbagai perkara mengikut perkembangan semasa. Mama berupaya mengajak sesiapa sahaja untuk bersembang dengannya, pandai memilih topik untuk mula bicara. Mama sentiasa dirai sepertimana beliau sering meraikan sesiapa sahaja yang ditemuinya.

Selepas gemulah Abah pencen dan kembali menetap di kampung, pelbagai aktiviti sibuk Mama terhenti. Untuk mengisi masa, ada ketika Mama turut serta dalam kumpulan Marhaban atau mengambil upah buat kuih di salah satu IKS yang berhampiran. Memang banyak IKS di sekitar kawasan rumah dan ada beberapa diusahakan sendiri oleh kaum keluarga juga.


Mama masih suka meraikan tetamu dan bersembang dengan sesiapa sahaja. Masih petah bercerita itu dan ini. Cuba sesekali pergerakan fizikal Mama agak terganggu akibat masalah kesihatan. Walau apa pun, didoakan Mama akan sentiasa sihat dan ceria. Sentiasa diberikan kerahmatan dan dipermudahkan segala urusan dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment

Manfaat Berjalan

Memang diketahui umum bahawa berjalan kaki merupakan aktiviti fizikal yang agak mudah untuk dilakukan. Murah tanpa memerlukan pembelian pel...